zondag 9 oktober 2016

Dansen op de Stilte

Leestip! 


Kort geleden werd ik getipt over een nieuw boek over dementie, Dansen in de Stilte van Ingrid Schouten-Minten. Het boek gaat over het leven van een dochter die voor haar moeder met dementie zorgt. Zij beschrijft met name hoe het voelt om haar moeder bij te staan en in alles te begeleiden, terwijl langzaam maar zeker het ragfijn gesponnen web van dementie zich om haar moeder sluit. 



Ik kreeg het boek binnen op dinsdagavond en ik begon meteen te lezen. Ik had immers beloofd dat ik er mijn mening over zou geven en als ik dan niet meteen begin dan sluipt het druktevirus mijn lijf binnen en komt het er niet meer van. Na een paar bladzijdes had het boek mijn aandacht te pakken. Ik zou bijna schrijven: een feest van herkenning! Maar gezien het onderwerp is dat misschien niet gepast. Herkenning was er volop. Niet omdat ik zelf een dierbare met dementie heb, maar omdat ik al meer dan 20 jaar met deze doelgroep werk, de verhalen van de mantelzorgers hoor en het verdriet van een ieder die met de ziekte te maken heeft voel. 

Ingrid Schouten-Minten
Foto: Gerard Verhagen



Het boek is luchtig doch indringend geschreven. Humor en emotie wisselen elkaar af en het samenspel met gedichten verbindt je emotioneel met het verhaal.  Het is een aanrader voor iedereen die te maken heeft met een naaste met dementie, maar ook voor mensen die niet weten wat de ziekte inhoudt en er op een of andere manier mee te maken hebben, of te maken zullen krijgen. Het is een positieve bijdrage aan een dementievriendelijke samenleving. 



Een van de vele gedichten uit het boek:


Dementie 

De dromen die je droomt
behoren niet langer
meer toe aan de nacht

een ongekende kracht 
heeft zich meester gemaakt 
van jouw denken 
van jouw zo vertrouwde gezicht 
en neemt de stille dromen mee 
van de slapende nacht 
naar het heldere licht 

zo ongemerkt
subtiel en ongevraagd
werd de wereld die je kende 
voor altijd weggevaagd

dromen die je geest verwarren 
vertroebelen de tegenwoordige tijd
terwijl jij steeds verder weg
in donkere herinneringen glijdt ...



Het boek is geschreven door Ingrid Schouten-Minten. In onderstaand interview vertelt zij haar relaas over de dementie van haar moeder. 


Titel: Dansen op de Stilte 
ISBN: 978-90-812571-5-2
Prijs: € 14,95
Verkrijgbaar of te bestellen bij alle erkende boekhandels en bekende boekensites in Nederland en Belgiƫ.

Bij positieve verkoop zal er een bedrag geschonken worden aan Alzheimer Nederland !


Monika Eberhart 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten